Pada tarikh 6/5/2015 iaitu tiga hari selepas tamat program Jalinan Masyarakat kami, kami telah mengadakan meeting post-mortem. Sebagaimana yang kita sedia maklum, selepas berakhirnya sesuatu program, hendaklah diadakan pertemuan untuk membincangkan tentang apa yang telah berlaku dan cadangan serta penambahbaikan untuk masa akan datang.
Jadi, kami telah merancang untuk mengadakan meeting post mortem di bangunan Fakulti Pendidikan selepas berakhirnya kelas Asas Falsafah Pendidikan Islam di Fakulti tersebut.
Berikut merupakan laporan post-mortem kami :
LAPORAN POST-MORTEM
PROGRAM GENIUS
JALINAN MASYARAKAT
PROGRAM GENIUS
JALINAN MASYARAKAT
TEMPAT :
MASJID AL-KHASYI’IN DESA PETALING.
HARI : SABTU & AHAD
TARIKH : 25, 26 APRIL 2015 & 2, 3 MEI 2015
HARI : SABTU & AHAD
TARIKH : 25, 26 APRIL 2015 & 2, 3 MEI 2015
Bil
|
Masalah
|
Tindakan
|
Cadangan
|
1.0
|
Divisi Protokol & Teknikal
1.1 Projector
di masjid bermasalah menyebabkan
pelajar kurang jelas apa yang dipaparkan
.
1.2 Menghadapi masalah untuk
membuat borang soal selidik kepada pelajar kerana kemungkinan pelajar tidak
faham bagaimana untuk mengisi borang tersebut kerana pelajar terdiri daripada
tahun 1-6.
1.3 Kurang mengambil perhatian
tentang keselamatan pelajar yang keluar dari masjid.
|
Berusaha mencari projector lain
untuk menggantikan projector dimasjid tetapi tidak jumpa.
Menyuruh adik-adik untuk kehadapan
apabila tayangan dipaparkan.
Menyediakan kertas kosong dan
menyuruh beberapa orang pelajar untuk komen serba sedikit berkenaan program
yang berlangsung selama 4 hari 1 malam ini.
Meminta pendapat ibubapa yang
turut hadir sama dalam program tersebut.
Fasi menemani pelajar jika mereka
ada urusan untuk keluar dari masjid.
|
Berusaha untuk meminjam projector
dari mana-mana pihak bagi memastikan program dapat berjalan dengan lancar
Lebih berhati-hati soal
keselamatan pelajar agar tidak berlaku sebarang pekara yang tidak diingini.
|
2.0
|
Divisi Pengisian
2.1 Sesetengah perancangan
aktiviti kemungkinan tidak sesuai dengan keadaan peserta kerana
peserta program terdiri daripada pelbagai peringkat umur contohnya kebenaran
ibubapa kepada peserta yang masih kecil untuk bermalam di masjid.
2.2 Masa yang diperuntukkan untuk menjalankan aktiviti tidak
mencukupi dan kadangkala mempunyai kelapangan antara dua aktiviti.
Perancangan masa yang kurang tersusun.
2.3 Bahan pengisian dalam sesetengah aktiviti tidak mencukupi
contohnya nota kefahaman dan tentatif program supaya peserta tidak terkeliru
dalam setiap aktiviti yang dijalankan.
2.4 Kerjasama peserta program bagi mematuhi masa yang
diperuntukkan oleh penganjur dalam sesuatu aktiviti tidak memuaskan sehingga
melebihi masa yang ditetapkan.
|
Kebenaran kepada ibubapa untuk
membawa pulang peserta yang masih kecil ke rumah.
Melibatkan diri dalam program sehingga waktu petang sahaja.
Kekosongan masa antara dua aktiviti dipenuhi dengan aktiviti
permainan santai mengikut kemahiran fasilitator untuk mengelakkan kebosanan
para peserta.
Fasilitator yang ditugaskan untuk memberi pengisian dalam setiap
slot menerangkan secara terperinci mengenai isi kandungan slot serta
berperanan menjelaskan perjalanan program yang berikutnya.
Aktiviti yang tidak berkesempatan untuk dihabiskan ditangguh pada
masa-masa yang tertentu disamping mengisi kekosongan dalam sesetengah
aktiviti yang dijalankan dalam jangka masa yang singkat.
|
Program yang dianjurkan perlu menumpukan pada peringkat umur yang
tertentu tanpa melibatkan kepelbagaian umur dalam program.
Perancangan masa untuk menjalankan aktiviti perlu diperincikan
dan disusun dengan lebih kemas supaya anggaran masa bagi setiap aktiviti
tamat pada masa yang ditetapkan.
Peranan KD pengisian untuk menyediakan nota bagi setiap aktiviti
supaya perjalanan program lebih tersusun dan menyediakan nota berkenaan
tentatif program selama program berlangsung.
Fasilitator perlu lebih tegas bagi memastikan disiplin para
peserta sewaktu menjalankan aktiviti.
|
3.0
|
Divisi Multimedia & Penerbitan
3.1 Peralatan multimedia & teknikal seperti:
i) Laptop : Laptop yang disediakan
‘jammed’
ii) Mic : Mic yang digunakan ‘volume’nya terlalu kuat sehingga ke
luar masjid.
iii) Speaker : Rosak ketika hari akhir.
iv) Screen slide : Kurang jelas.
|
i) Menggunakan laptop
sendiri yang dibawa.
ii) Terpaksa menggunakan volume yang rendah.
iii) Menggantikan dengan ‘mic’ yang diletakkan bersebelahan laptop.
iv) Tiada. Guna
seadanya.
|
Wakil multimedia perlu pergi ke tempat program sebelum program
berlangsung untuk survey peralatan media dan teknikal yang disediakan &
jika ada sebarang masalah, mereka boleh mencari alternatif lain.
Pihak pengurusan masjid perlu memaklumkan terlebih dahulu
berkenaan kondisi teknikal.
|
|
3.2 Perjalanan slot yang menggunakan video agak mengambil masa.
3.3 Gambar dan video kurang memuaskan.
3.4 Blog kurang mendapat sambutan.
|
Mencari video yang dikehendaki oleh PIC slot.
Menayangkan video yang diminta oleh pic setiap slot.
Menangkap gambar dan merakam video menggunakan kamera telefon
bimbit.
Menulis dan mengemaskini gerak kerja dan aktiviti di dalam blog.
|
PIC setiap slot sepatutnya memberi video yang dikehendaki dengan
lebih awal kepada pihak multimedia supaya perjalanan slot berjalan lancar
& jika ada sebarang perubahan hendaklah memberi makluman awal supaya
pihak multimedia tidak kelam kabut .
Menggunakan kamera DSLR supaya gambar berkualiti tinggi.
Gaya penulisan perlu lebih kreatif.
Ahli kumpulan digalakkan untuk membuat hebahan berkenaan blog.
|
4.0
|
DIvisi Pengangkutan
4.1 Kekurangan kenderaan untuk menuju ke Masjid Al-khasyiin.
(3 buah kenderaan yang digunakan)
4.2 Tidak tepati masa yang telah ditetapkan.
|
Membuat dua kali trip
Menghantar dahulu ahli yang bersiap awal ke masjid.
|
Mencari inisiatif untuk pengangkutan khususnya kenderaan .
Saling mengingatkan perihal masa antara satu sama lain.
|
5.0
|
Divisi Cenderahati
5.1 Tidak mendapat tajaan hamper untuk peserta
5.2 Menghadapi masalah untuk survey cenderahati dan hadiah kerana
tiada kenderaan
5.3 Bilangan VIP yang berubah menyebabkan lebihan cenderahati
|
Membeli hamper
Meminjam kereta
Cenderahati diberikan kepada peserta terbaik kem
|
Melantik ajk cenderahati yang mempunyai kenderaan
Mengesahkan kehadiran VIP yang hadir
|
6.0
|
Divisi Dana & Tajaan
6.1 Tidak mendapat respon daripada syarikat untuk meminta tajaan.
6.2 Surat kebenaran untuk meminta tajaan lambat dikeluarkan dan
lambat menerima kelulusan.
6.3 Surat dan kertas kerja yang dihantar melalui emel tidak
sampai ke emel yang sepatutnya dan emel tidak dapat dihantar kerana alamat
emel yang tidak betul.
6.4 Gagal mendapat mana – mana sumbangan atau tajaan daripada pihak luar.
|
Mencari syarikat lain dan terus menghubungi mana- mana syarikat.
Memberi kertas kerja projek terlebih dahulu kepada mana- mana
syarikat dan mengeluarkan surat kebenaran setelah menerima surat tersebut.
Menghubungi pihak syarikat terbabit untuk memberikan alamat emel
yang betul.
|
Mencari tajaan dan sumbangan dengan berjalan dan pergi sendiri ke
mana- mana syarikat untuk meminta sumbangan dan tajaan.
Menyiapkan kesemua surat dan kertas kerja yang siap diluluskan
agar tidak mengambil masa yang lama dan membuat pihak syariikat tertunggu-
tunggu.
Memastikan alamat emel yang diterima adalah betul dan aktif.
Memulakan kerja- kerja sumbangan atau tajaan dengan lebih awal
dan efisien pada masa akan datang.
|
7.0
|
Divisi Makanan
7.1 Makanan berlebihan.
7.2 Makanan basi iaitu mee goreng.
7.3 Kekurangan ahli
|
Membuat makanan lain menggunakan makanan berlebihan tadi.
Meletakkan makanan tersebut di tempat yang terlindung dari
matahari.
Meminta fasi untuk
menolong menyediakan makanan kepada peserta.
|
Menentukan bilangan peserta yang hadir dan sentiasa maklum kepada
tukang masak
Memanaskan makanan yang mungkin akan basi.
Menambahkan ahli ajk makanan.
|
2 orang x dapat hadir. Siapakah ?
* Thanks for reading..Next entry? Refleksi InsyaAllah.. Nantikan !! :D
No comments:
Post a Comment